استفاده از هدفون موجب بروز اختلال در دستگاه هاي تنظيم کننده ضربان قلب مي شود

نتايج بررسي ها نشان مي دهد مغناطيس هاي موجود در هدفون ها مي توانند موجب بروز اختلال بر روي دستگاه هاي تنظيم کننده ضربان قلب شوندمغناطيس هدفون ها بر روي قطعاتي که براي بهبود کارايي قلب در بدن کار گذاشته مي شوند ازقبيل دستگاه تنظيم کننده سرعت و ضربان قلب و يا همان پيس ميکرها(pacemaker) تأثير منفي مي گذارند.

با توجه به گزارش ارائه شده در ماه نوامبر کنفرانس مرکز قلب آمريکا هدفون ها داراي مغناطيس هايي هستند که اگر درجايي روي سينه بالاي اين قطعات قرار بگيرند به طور قابل توجهي مي توانند باعث ايجاد اختلالات در عملکرد دستگاه‌ها شوند.

دکتر ويليام مايسل، مدير مؤسس ايمني قطعات پزشکي مرکز پزشکي بوستن ماساچوست مي گويد: اين مسئله براي بيماراني که بعد از حمله قلب مجبور به دريافت شوک هاي الکتريکي شده اند نگران کننده تر است زيرا اين مغناطيس ها باعث غيرفعال شدن موقتي اين دستگاهها مي شوند.

گفتني است pacemaker ها براي افزايش ريتم کند قلب طراحي شده اند ولي وقتي درمعرض مغناطيس قرار بگيرند سيگنال هايي را به قلب مي فرستند که باعث تند شدن بي مورد شربان قلب مي شود.

حدود‌٢٥٠ هزار نفر در آمريکا سالانه از pacemaker ها استفاده مي کنند. علاوه بر آن ‌١٢٥هزار نفر نيز ICD ها را دريافت مي کنند قابل توضيح است که ICD ها يک دستگاه تقويت کننده قلب لست که قابل ايمپلنت ميباشد و قادر است با دادن شک به قلب آن را به ريتم و ضربان نرمال برگردانند.

در يک مطالعه جديد محققان ‌٨ نوع از هدفون ها را به اپي اودي ها وصل کردند را بر روي ‌٦٠ بيمار که از ICDها استفاده مي کردند آزمايش کردند.

اين هدفون ها بطور مستقيم برروي سينه ي بيماران برروي ICD آنها گذاشته شد اختلالات الکترومغناطيسي در ‌١٤ بيمار يعني ‌٢٣درصد از آنها روي داد البته گفتني است اگر هدفون ها به فاصله ي ‌٣cm از قفسه سينه قرار بگيرد و يا ‌٢/١ اينچ يا کمي بالاتر از سطج پوست بدن مشکلي ايجاد نمي کنند.

دکتر مايزل توضيح داد: به بيماراني که از pacemaker ها و ICD ها استفاده مي کنند گفته شده بود که مغناطيس باعث ايجاد اختلال در ايمپلنت آنها مي شود اما احتمالاً آنها از ماده ي مغناطيسي نودميوم که در هدفون ها استفاده مي شود براي تقويت صداي ام پي تري ها اطلاعي ندارند.

گفتني است قدرت مغناطيس هدفون ها در مول ها و برندهاي مختلف فرق مي کند.

مطالعات نشان مي دهد که ‌٣cm فاصله ي ايمن و مناسب براي همه ي آنها است.

با وجود اين فاصله ايمني، دکتر مايزل مي گويد اين بيماران نبايد اين وسايل را در جيب جلوشان قرار دهد و يا به گردن خود آويزان کنند.

اما بايد گفت تمام متخصصان هنوز اين نتايج را باور ندارند و معتقد هستند بايد پژوهش هاي بيشتري در اين زمينه انجام شود.

آنها مي گويند گرچه بعضي وسايل در تست هاي ازمايشگاهي الکترومغناطيس هايي توليد مي کنند که باعث ايجاد اختلالات مي شود ولي اين مغناطيس ها روي ايمپلنت تأثير نمي گذارد.

اين وسايل نظير بلوتوث که به هندست هاي تلفن همراه وصل مي شود و يا وسايلي که در فرودگاهها براي مسائل امنيتي وجود دارد، ميباشد. البته تحقيقات بيشتري جهت اثبات اين مدعا نياز است.

چرا سقف نيروگاه هاي اتمي گنبدي شكل است؟

آيا مي دانيد : سقف هاي گنبدي بسيار محكم تر از سقف هاي معموليست ؟؟


سوخت يك نيروگاه هسته اي ، اورانيوم است. اورانيوم عنصري است كه در اكثر مناطق جهان از زيرزمين استخراج مي شود. اورانيوم بعداز مرحله كانه آرايي بصورت قرصهاي بسيار كوچكي در داخل ميله هاي بلند قرار گرفته و داخل رآكتور نيروگاه نصب مي شوند. كلمه «Fission» به معني شكافت است. در داخل رآكتور يك نيروگاه اتمي ، اتمهاي اورانيوم تحت يك واكنش زنجيره اي كنترل شده ، شكافته مي شوند. در يك واكنش زنجيره اي ، ذرات حاصل از شكافت اتم به ساير اتمهاي اورانيوم برخورد كرده و باعث شكافت آنها مي گردند. هريك از ذرات آزاد شده مجدداً باعث شكافت ساير اتمها در يك واكنش زنجيره اي مي شود. درنيروگاههاي هسته اي ، معمولاً از يك سري ميله هاي كنترل جهت تنظيم سرعت واكنش زنجيره اي استفاده مي گردد. عدم كنترل اين واكنشهامي تواند منجربه توليد بمب اتم شود. اما در بمب اتم ، تقريباً ذرات خالص اورانيوم 235 يا پلوتونيوم (باشكل و جرم معيني) بايد با نيروي زيادي در كنارهم قرار گيرند. چنين شرايطي در يك رآكتور هسته اي وجود ندارد.

واكنشهاي زنجيره اي همچنين باعث توليد يك سري مواد راديواكتيو مي شوند. اين مواد در صورت رهايي مي توانند به مردم آسيب برسانند. بنابراين آنها را به شكل جامد نگهداري مي كنند. اين مواد در گنبدهاي بتني بسيار قوي نگهداري مي شوند تا در صورت بروز حوادث مختلف ، خطري بوجود نيايد.
 

واكنشهاي زنجيره اي باعث توليد انرژي گرمايي مي شوند. اين انرژي گرمايي براي جوشاندن آب در قلب رآكتور مورد استفاده قرار مي گيرد. بنابراين ، به جاي سوزاندن سوخت ، در نيروگاههاي هسته اي ، اتمها از طريق واكنش زنجيره اي شكافته شده و انرژي گرمايي توليد مي كنند. اين آب از اطراف رآكتور به قسمت ديگري از نيروگاه فرستاده مي شود . در اين قسمت كه مبدل گرمايي ناميده مي شود، لوله هاي پر از آب حرارت داده شده و بخار توليد مي كنند. سپس بخار حاصله باعث گردش توربين و درنتيجه توليد برق ميشود.


رئيس شركت دولتي ايمني امور نظارت فني روسيه گفت كه نيرو گاه هسته اي توسط روسيه در بوشهر در حال ساخت است بدون هيچ ترديدي ايمن است و همه استانداردهاي بين المللي معاصر را برآورده مي كند.

ولاديمير كوزلوف رئيس شركت دولتي ايمني امور نظارت فني روسيه (Rostekhnadzor) در گفتگويي با خبرگزاري ايتارتاس گفت كه مسئله اصلي در باره ايمني نيروگاه بوشهر حفاظت آن در مقابل تاثيرات جوي است .

وي گفت : نيرو گاه اتمي بوشهر بايد به طور موثر در يك صدم درصد رطوبت و چهل و پنج درجه دماي هوا كار كند . مثل اينكه در يك حمام روسي دائمي قرار داشته باشد .

اين كارشناس روسي گفت : اين نيروگاه همچنين تمامي اصول ايمني ديگر را برآورده مي كند و بويژه در مقابل زلزله مقاوم است ومي تواند سقوط يك هواپيما از ارتفاع چند هزار كيلو متري را تحمل كند و از تهديدات تروريستي نيز حفاظت مي شود .

وي با بيان اين مطلب كه واحد هاي انرژي اتمي اين نيرو گاه كه توسط روسيه ساخته شده است يكي از بهترين واحدهايي است كه در جهان ساخته شده گفت : در نيرو گاه بوشهر كه از هر ده كارشناس آن پنج تن آنها روسي هستند به طور دائم كيفيت اين نيرو گاه در برابر هرگونه نشت و سوراخ كنترل مي كنند و هر ساله دهها كارشناس روسي از ساختمان اين سايت بازديد مي كنند .

رئيس شركت (
Rostekhnadzor) گفت ما برتوليد تمامي تجهيزات لازم نظارت كامل داريم و بخشهايي ازاين توليدات را به 130 شركت روسي كه در طرحهاي بوشهر سهيم هستند واگذار كرديم .
شايان ذكر است ولاديمير كوزلوف كه شركت وي قراردادهاي جداگانه اي با ايران براي كمك به امور بازرسي هسته اي اين نيرو گاه امضاء كرده است و اين قرارداد در سال 1996 به امضاء رسيده و از همان سال تا سال 2008 اعتبار دارد . طبق اين قرارداد كارشناسان روسي بازرسي از نقشه و نصب نيروگاه بوشهر ، آموزش پرسنل و تاييد اسناد كنترل كيفي لازم را انجام مي دهند.

تا كنون چند كهكشان كشف كرده ايم ؟

منجمان بر اين باورند كه صدها ميليارد كهكشان در جهان وجود دارد اما تعداد دقيق آن ها مشخص نيست. اما منجمان بايد بدانند عملا چند كهكشان رصد و كشف شده است ، مگر نه؟

آره ، اما نه لزوما.

 

اد چرچ ول (Ed Churchwell) پروفسور نجوم دانشگاه ويسكونسين- ماديسون در پاسخ به اين سوال مي گويد كه:"ما نمي دانيم ! ما تنها مي دانيم كه عددي بسيار بزرگ است." به عنوان مثال تنها در عكس بالا كه توسط دوربين ميدان ديد فوق عميق هابل (Hubble Ultra Deep Field) گرفته شده است، در حدود 10000 كهكشان مرئي وجود دارد.

در كهكشان خودمان، كهكشان راه شيري، در حدود 100 – 300 ميليارد ستاره وجود دارد منتهي فقط 8479 تا از آن ها از زمين قابل رويت هستند و تقريبا 2500 ستاره را بدون تجهيزات ( چشمان غير مسلح )، در شرايط مناسب، در منطقه اي مشخص و در زمان مشخص مي توان رصد كرد!

اما تعداد كهكشان ها با بهتر شدن تلسكوپ هاي ما و جستجو در گذشته هاي دورتر، به رشد خود ادامه خواهد داد. چرچ ول مي گويد: " براي شمارش همه كهكشان ها مي بايد بتوانيم به زمان هاي دورتر و فضاهاي عميق تر بنگريم، آن زماني كه كهكشان ها شكل گرفته اند. ما هنوز به آن نقطه نرسيده ايم. اين عدد قطعي نيست اما تلاش مي كنيم تا به آن دست يابيم."

 تخمين اين كه چند كهكشان در جهان وجود دارد با اين كه چند كهكشان را در منطقه اي كوچك از آسمان مي توانيم ببينيم، انجام شده. آن گاه از اين عدد براي حدس تعداد كهكشان هاي موجود در كل آسمان (جهان) بهره مي گيريم.

عجالتاً ، صدها ميليارد تعدادي است كه از بررسي تصاوير دوربين ميدان ديد فوق عميق هابل طي سال هاي 2003 تا 2004 بدست آمده. با تمركز بر روي قطعه اي كوچك از فضا كه كوچكتر از يك دهم يك ميليونم از فضا است، هابل تصويري از كهكشان هايي كه 13 ميليارد سال نوري با ما فاصله دارند را به دست داد.

چرچ ول  توضيح مي دهد كه : " شما به آن تصوير نگاه مي كنيد و مي گوييد، چند كهكشان را مي توانم ببينم؟ و به عددي بسيار بزرگ خواهيد رسيد. سپس اين قسمت از آسمان كه به اندازه يك تمبر پستي است را برداشته و آن را در تعداد قطعاتي به اين اندازه (به اندازه يك تمبر پستي) كه آسمان را تشكيل مي دهد ضرب مي كنيد. و به عددي بزرگتر خواهيد رسيد."

در اولين عكسي كه دوربين ميدان ديد فوق عميق هابل در سال 1995 گرفت ( تصوير زير )، در حدود 3000 كهكشان مرئي در تصوير وجود دارد.

ناسا زمين را جابجا مي‌كند!

گروهي از دانشمندان سازمان فضايي آمريكا با ارائه برنامه اي شگفت انگيز اعلام كردند به منظور نجات زمين از گرماي جهاني و افزايش طول عمر آن مي توان اين سياره را به مداري دورتر انتقال داد.

به گزارش خبرگزاري مهر، دانشمندان به منظور جلوگيري از افزايش حرارت زمين شيوه اي غير طبيعي را كشف كرده اند: حركت دادن زمين به نقطه اي خنك تر از منظومه خورشيدي. تنها ابزاري كه براي انجام اين انتقال نياز خواهد بود چند ستاره دنباله دار در نزديكي زمين است و پس از آن سياره زمين در منطقه اي ايمن و خنكتر از منظومه خورشيدي قرار خواهد گرفت.

 

  

ايده حركت دادن زمين به منظور بهبود دادن موقعيت بين سياره اي زاييده افكار گروهي از دانشمندان ناسا و اخترشناسان آمريكايي است كه معتقدند با انجام چنين كاري مي توان 6 بيليون سال ديگر به عمر مفيد زمين افزود.

گرگ لاگلاين از مركز تحقيقاتي امز در اين باره معتقد است تغيير مدار زمين نيازمند فناوريهاي دور از ذهني نيست، براي انجام چنين كاري مي توان از شيوه اي كه اكنون براي منحرف كردن شهاب سنگها و ستاره هاي دنباله دار استفاده مي شوند كمك گرفت.

برنامه اي كه توسط اين محققان ارائه شده است هدايت كردن يك شهابسنگ يا ستاره دنباله دار است به شكلي كه از نزديك ترين فاصله ممكن از زمين عبور كند در اين صورت بخشي از نيروي گرانشي آن به زمين منتقل شده و در نتيجه سرعت مداري زمين افزايش پيدا خواهد كرد. به اين شكل سياره زمين به مداري بالاتر از موقعيت كنوني خود و در فاصله اي بيشتر از خورشيد قرار خواهد گرفت.

به گفته دانشمندان ناسا چنين راه حلي در كوتاه مدت مي تواند براي جلوگيري از بحران گرماي جهاني بسيار موثر باشد. براي هدايت اجرام كيهاني بايد از راكتي شيميايي استفاده كرده و در زمان مناسب به شهاب سنگ يا ستاره دنباله داري ضربه زد.

 

بر اساس گزارش گاردين، با اين حال براي انجام چنين برنامه اي محاسبات بسيار دقيقي لازم است زيرا يك اشتباه بسيار كوچك مي تواند منجر به برخورد جرم كيهاني هدايت شده با زمين شود كه بر اساس تخمينها، برخورد جرمي با قطر 100 كيلومتر با زمين با سرعتي در مقياس سرعتهاي كيهاني مي تواند زمين را از حيات تهي كند

شناخت ماه خدا

  

نخستين كارى كه بايد در ارتباط با ((ماه مبارك)) انجام گيرد, بدست آوردن نگاه صحيح نسبت به آن مى باشد, نگاهى برگرفته از آنچه كه كتاب خدا و پيشوايان راستين الهى به انسان ارايه كرده اند. بدين ترتيب انسان مومن, در آغاز و پيش از انجام هرگونه رفتار و برخورد با اين ماه, در تب و تاب به دست آوردن آگاهى از ((چيستى ماه رمضان)) و كسب معرفت لازم درباره مقام, موقعيت و جايگاه آن است.

آن گونه كه امام زين العابدين (ع) اين آگاهى و معرفت را ملتمسانه از پروردگارش طلب مى كند:

((اللهم صل على محمد وآل محمد والهمنا معرفه فضله واجلال حرمته...))6خدايا بر محمد و آل او درود فرست و شناخت فضيلت ماه رمضان و بزرگداشت حرمتش را به ما الهام فرما.

شناخت ماه رمضان تعيين كننده نحوه برخورد با آن پى بردن به ماهيت و موقعيت ماه مبارك رمضان و آگاهى از چيستى آن, ضمن آنكه خود نعمتى بزرگ و موهبتى سترگ است, راه گشاى كيفيت برخورد و چگونگى رفتار با آن نيز مى باشد. در پرتو شناسايى موقعيت و شناخت جايگاه ماه خدا است كه انسان مومن هنگام حلول و تشريف فرمايى آن, مى تواند استقبال شايسته از آن به عمل آورد. در حقيقت با اين شناسايى و شناخت, راه چگونگى برخورد با اين ماه و نوع رفتار با آن هموار مى گردد. در اين باره اين گزارش ((انس بن مالك)) شنيدنى است: ((لما حضر شهر رمضان قال النبى (ص): سبحان الله, ماذا تستقبلون وماذا يستقبلكم قالها ثلاث مرات.))7 هنگامى كه ماه رمضان فرا مى رسيد پيامبر (ص) مى فرمود: منزه است خدا, بنگريد كه به استقبال چه مى رويد و چه به شما روى مىآورد و اين جمله را سه بار تكرار فرمود.

ادامه نوشته

فیلم برای تاریخ

از مقاومت غرب كابل شانزده سال مي‌گذرد. در اين مدت نسل‌هاي زيادي يكي پيهم آمده اند كه اكثريت شان سخن درست و قضاوت روشني از آن مقاومت دريافت نداشته اند. حتي حوادث به گونه‌اي پيش آمده و موضع‌گيري‌هاي رسمي به گونه‌اي بوده است كه خيلي از قضاوت‌ها و تجربه‌هاي مردم را مسخ و دگرگونه ساخته است. فلم «براي تاريخ»، اولين بخش از يك سلسله‌ كارهاي يست كه توسط جمعي از فرزندان آگاه مردم براي بازگويي حوادث واقعيت‌هاي مقاومت غرب كابل صورت گرفته است. اين فلم همچنان وامدار نصرالله پيك،فلمبردار فداكار مقاومت غرب كابل است. او آنچنان كه از فلم‌ها بر مي‌آيد امانت بزرگي را براي تاريخ گذاشته است.


این فلم را در اینجا مشاهده کنید.

افغانستان در باتلاق سیاست‌های آقای کرزی فرو می‌رود


بحث انتخابات در افغانستان چیزی جز بحث جدی در مورد سرنوشت آقای کرزی و حل معمایی که با سیاست‌های او در افغانستان جریان دارد، نیست. آقای کرزی، سیاستمداری است که با ساده‌ساختن وضعیت، به پیچیدگی لاینحل وضعیت کمک کرده است. او فکر می‌کند مشکل طالبان را به سادگی و تنها با چراغ سبز به ملاعمر و گلبدین حکمتیار حل می‌کند. اما عملاً این مشکل به کلاف سردرگمی تبدیل شده که نه آقای کرزی از آن چیزی می‌فهمد و نه کسی دیگر.

کافیست آقای کرزی پاسخ تمام دعوت‌های برادرانه‌اش به آدرس طالبان را در روز انتخابات یا یک روز بعد از آن با سی عمل انتحاری از پایتخت تا گوشه و کنار کشور دریافت کند.

ادامه نوشته

وجود و دریای خرد

پدری به زور فرزند نوجوان خویش را نزد استاد آورد و گفت : من با خانواده ام تازه به شهر ابیورد آمده ایم فرزندم می پندارد همه چیز را می داند و نیاز به درس و مکتب ندارد .استاد رو به فرزند او کرد و پرسید : آیا اینچنین است ؟

نوجوان گفت : آیا میزان فهم ما از جهان بیشتر از آن چیزی ست که می اندیشیم ؟

استاد گفت : خیر

نوجوان پرسید آیا فهم ما بالاتر از دیده ، تصور و خیال ماست ؟

استاد پاسخ داد : خیر ، بیشتر نیست

نوجوان گفت : حد خیال ، تصور و دیده ما آیا بیشتر از خرد و رشد عقلی و سنی ماست ؟

استاد پاسخ داد خیر نیست

نوجوان گفت : پس خرد که ماحصل دانش و تجربه هست و سن که در گذر ایام بدست می آید شاه بیت وجودی هر انسان است .

استاد گفت آری چنین است .

نوجوان گفت دانش در کف دست استاد است و تجربه در دم خوری با پیران با تجربه و همچنین کار و سفر .

استاد گفت آری اینچنین است .

نوجوان گفت : من به نیکی می دانم سخن شما چیست چون کتاب های مکتب خانه ها را خوانده ام و به یاد سپرده ام امروز بر آنم که به سفر باشم و با پیران گفتگو کنم .

ادامه نوشته

قرآن وپيدايش جهان

اعجاز علمي قرآن به مطالب و اسرار علمیگفته می ‌شود كه در قرآن کريم ذکر شده و در عصر نزول قرآن براي انسانها ناشناخته بوده و پس از پيشرفت علوم در قرن هاي اخير اکتشاف شده است. هر چند تفسير علمي قرآن كريم سابقه‌اي هزار چهارصدساله دارد، ولي ادعاي اعجاز علمي قرآن در دو قرن اخير مطرح شده است. در اين دوره برخي از كشفيات علوم تجربي توسط دانشمندان بر آيات قران منطبق شده و صحت و اتقان اين كتاب الهي بيش از پيش به اثبات رسيده است. در قرآن كريم آيات بسياري است كه انسان را به تفكر در آفرينش آسمان و خورشيد و ماه و ستارگان و زمين و كوهها و درياها ونباتات و حيوانات و انسان دعوت مي كند و نظام شگفت آوري را كه در هر يك از انواع حكومت مي كند، گوش زد مي فرمايد .{ ثمَّ اسْتَوَى إِلَى السَّمَاء وَهِيَ دُخَانٌ فَقَالَ لَهَا وَلِلْأَرْضِ اِئْتِيَا طَوْعاً أَوْ كَرْهاً قَالَتَا أَتَيْنَا طَائِعِينَ} [فصلت : 11] سپس ارادۀآفرينش آسمان کرد،در حالی که دود( گونه،وبه شکل سحابيها در گسترۀفضای بی انتهاء پراگنده) بود. به آسمان وزمين فرمود: چه بخواهيد وچه نخواهيد پديد آئيد گفتند: فرمانبردارانه پديد آمديم. (درتصویر زير ستاره اي جديد را در حال شکل گيري از گاز و غبار, از بقاياي گازي که منشاء پيدايش کل جهان بوده است نشان می دهد.) پيدايش جهان: جهان در ابـتدا ابر بوده که شامل دود و گاز و غبار و برخی عناصر بوده، و در فضای منظومه شمسی پراگنده بوده است. بعد بادی که ظاهراً مـوج ناشی از انـفـجار سـتـاره ای بـوده ابعاد و جوانب آن را بهم آورده و مـنـظـومـه شـمـسی بصورت يک ديسک در آمده بوده که بدور خود می چرخيده است. بعد در قـسـمـت مرکزی آن ابر که کلفـت تر بوده، نـيروی جاذبه مـواد بيشتری را جـذب نـمـوده و در آن ناحيه متراکم گرمای لازم برای ايجاد واکنشهای هسته ای فراهم گشته و خـورشـيـد شکـل گرفـتـه است. و در اطراف آن حـلـقـه هـای ديگری از گاز و غـيره به چرخش در آمده که رفـته رفـته به کره های بزرگتری تبديل شده اند که همان سيارات را منظومه شمسي مي نامند، وطريقه تکوين منظومه شمسی چنين است قطعات گاز و غباري كه گرداگرد خورشيد را هاله‌وار، فرا گرفته بود از هم پاشيد و هر پاره از آن به صورت گردابي درآمد. هر گرداب مسيري جداگانه داشت و در آن مسير به دور خورشيد مي‌گرديد. در گردابهاي نزديك به خورشيد گرما و در گردابهاي دوردست سرما حكم مي كرد. همانطور كه ميدانيم پيدايش كائنات براى انسان يك نادانسته بود وانسان مى خواست بداند كه اين پيدايش از كجا شروع شد.

ادامه نوشته

و این آغاز انسان بود.

 از بهشت که بیرون آمد،دارایی اش یک سیب بود.سیبی که به وسوسه آن را چیده بود و مکافات این وسوسه،هبوط بود.

فرشته گفتند:اما من به خودم ظلم کرده ام.زمین همه ظلم است و فساد.

انسان گفت:اما من به ودم ظلم کرده ام.زمین تاوان ظلم من است.اگر خداوند چنین می خواهد…

خداوند گفت:برو و آگاه باش جاده ای که تو را دوباره به بهشت می رساند،از زمین می گذرد.زمینی آکنده از شر و خیر،آکنده از حق و باطل،از خطا و از صواب،و اگر خیر و حق و صواب پیروز شد،تو باز خواهی گشت،و گر نه….

و فرشته ها همه گریستند.اما انسان نرفت.انسان نمی توانست برود.انسان بر درگاه بهشت وامانده بود.می ترسید و مردد بود.

و آن وقت خداوند چیزی به انسان داد.چیزی که هستی را مبهوت کرد و کائنات را به غبطه واداشت.انسان دستهایش را گشود و خدا به او اختیار داد.

خدا گفت:حال انتخاب کن.زیرا که تو برای انتخاب کردن آفریده شدی.برو و بهترین را برگزین که بهشت،پاداش به گزیدن توست.عقل و دل و هزاران پیامبر نیز با تو خواهند آمد،تا تو بهترین را برگزینی.و آنگاه انسان زمین را انتخاب کرد،رنج و صبوری را.و این آغاز انسان بود

شرایط تو از میلیاردها انسان روی زمین بهتر است

اگر از شرایط زندگی خود راضی نیستید و یا اگر فکر می کنید همه چیز بر وفق مراد شما نیست بهتر است نگاهی به متن زیر بیندازید:   به نکته‌هاى زیر توجه کنید:

اگر امروز صبح سالم از خواب برخاستید، قدر سلامتى خود را بدانید زیرا یک میلیون نفر تا یک هفته دیگر زنده نخواهند بود.     اگر تاکنون از آسیب‌هاى جنگ،    تنهایى در سلول زندان، عذاب شکنجه، یا گرسنگى در امان بوده‌اید، وضعیت شما از وضعیت 500 میلیون نفر در دنیا بهتر است. اگر می‌توانید بدون ترس از زندانى شدن یا مرگ، وارد مسجد شوید، وضع شما از ٣ میلیون نفر در دنیا بهتر است.    اگر در یخچال شما خوراکى و غذا وجود دارد، اگر کفش و لباس دارید، اگر تختخواب و سرپناهى دارید، در این صورت شما از ٧۵٪ مردم جهان ثروتمندتر هستید. اگر در بانکى حساب دارید، و اگر در جیب‌تان پول دارید، شما به ٨٪ مردم دنیا که چنین شرایطى دارند تعلّق دارید. اگر شما این نوشته را می‌خوانید، از سه خوشبختى بهره‌مند هستید:  1- یک کسى به فکر شما بوده است.

2- شما به 200 میلیون نفرى که قادر به خواندن نیستند تعلّق ندارید.

3- و … شما جزو ١٪ از مردم دنیا هستید که کامپیوتر دارند.

به قول یکنفر:

طورى کار کنید که انگار نیازى به پول ندارید، طورى عشق بورزید که انگار هرگز آزرده خاطر نشده‌اید، طورى برقصید که انگار هیچکس شما را نمی‌بیند،    طورى آواز بخوانید که انگار هیچکس صداى شما را نمی‌شنود،  و بالاخره طورى زندگى کنید که انگار زمین، بهشت است.

فواید مطالعه و كتابخوانی در كودكان و نوجوانان


حضرت علی علیه السلام میفرماید:“هرآن كس كه با كتاب آرامش یابد،راحتی وآسایش از او سلب نمی گردد.”
● چرا كودكان و نوجوانان باید مطالعه كنند؟
انسان موجودی كمال گراست وبا سكون وسكوت سازگاری ندارد. او همیشه به دنبال راهی است كه یك قدم پیش گذارد و گرهای از مشكلات خود بگشاید. بنابراین او برای پیشرفت در عرصه های زندگی،احتیاج به شناخت نسبتا كاملی از خود و جامعه دارد وباید با گذشته وآینده ارتباط برقرار كند.
آیین مقدس اسلام ،فراگیری علم ودانش را عاملی برای رشد،پویایی و تعالی جامعه برشمرده است.از پیامبر عظیم الشان اسلام نیز روایت شده است: “هركس در جستجوی دنیاست،باید دانش فرا گیرد و هركس به آخرت دل بسته است،باید از علم بهره گیردو هركس دنیا وآخرت هردو را میخواهد، باز هم گریزی از دانش آموزی ندارد.”ودر جای دیگر میفرماید:“اگر روزی بر من بگذرد كه در آن روز به علم ودانش من افزوده نشود،آنروز ، روز مباركی نیست.”
با كتابخوب است كه انسان شناخته می شود،رشد می كندوبرای حركت آماده می شود.
● عادت به مطالعه و تاثیر آن در كودكی ونوجوانی پایدار است.
بسیاری از دانشمندان وروانشناسان معتقدند كه اساس وزیربنای شخصیت انسان در سالهای اول زندگی پایه گذاری می شود و آموخته های این دوران،تاثیر عمیقی بر آینده ی زندگی فرد دارد.بنابراین اگر مطالب خواندنی مفید و سازنده در اختیار كودكان و نوجوانان قرار گیردو آنها از همان سنین كودكی به مطالعه عادت كنند،راه و رسم زندگی را خواهند آموخت و تحت تاثیر داستانها و كتابهای آموزنده،به رشد و تعالی خواهند رسید ودر آینده نیز برای حل مشكلات خود از كتاب كمك خواهند گرفت.حضرت علی(ع) می فرمایند:“بهترین چیزی كه نوجوانان باید یاد بگیرند سلسله كارهایی است كه به هنگام بزرگسالی به آن نیازمند خواهند بود.”
آدمی برای داشتن یك زندگی سعادتمند،نیازمند بینش وآگاهی است و آموخته های دوران كودكی و نوجوانی،مقدمه ای برای زندگی فرد است.كودكان راه زندگی سعادتمندانه فردا را امروز باید بیاموزند و در این مسیر،كتابخوانی، چون چراغی فراراه آنهاست.
ادامه نوشته

زندگینامه امام زمان(عج)

پس از ولادت امام زمان‏ عليه السلام به دليل شرايط سياسى آن دوران تولد ايشلن در زير پرده كتمان پوشيده ماند. امام حسن عسكرى‏عليه السلام ‏تولّد فرزند خويش را جز به اصحاب خاص خود در ميان ننهاد.امامت ايشان بنا به حديثهاي بسياري بود كه از پيامبر (ص) و امامان پيشين روايت شده بود. امام زمان (عج) پس از آنكه بر جنازه پدر نمازگزارد از چشم مردمان پنهان شد. سبب پنهان شدن آن حضرت اين بود كه خليفه هاي عباسي تصميم به كشتن او داشتند. در روايتى ‏از كتاب غيبت، از عدّه‏ اى از اصحاب امام عسكرى نقل شده است كه‏ گفتند: "نزد امام عسكرى‏عليه السلام گرد آمده بوديم و از وى در باره حجّت ‏وپيشواى پس از او پرسش مى‏كرديم. در مجلس او چهل مرد حضورداشتند. عثمان بن سعيد بن عمر عمرى در برابر آن‏حضرت بر پاخاست ‏وگفت:

ادامه نوشته

15شعبان فرخنده باد

سرپرست و ولى شما، تنها خداست و پيامبر او و آنها كه ايمان آورده‏اند; همانها كه نماز را برپا مى‏دارند، و در حال ركوع، زكات مى‏دهند
(سورة المائدة - 55)

15شعبان فرخنده میلاد مسعود قطب عالم امکان ، منجی عالم بشریت ، خاتم الاوصیاء ، قائم آل محمد ، بقية الله الاعظم حضرت ولی عصر ( عج ) را به حضور تمامی مسلمین جهان ، منتظران و شیفتگان عدالت صمیمانه تبریک و تهنیت عرض می نمایم

تصاويري از نمايشكاه خوشنويسي


ادامه نوشته

آيا زندگي در مريخ در اثر يك برخورد سنگين ناگهان ناپديد شد؟

تا كنون انسان ها با هدف كليدي؛ يعني جستجوي حيات گذشته يا حال در مريخ، مأموريت هاي متعددي را به سياره سرخ به انجام رسانده است. اما چه مي شود اگر يك برخورد سنگين در اوايل عمر مريخ، هرگونه امكان براي رشد حيات را در آينده را از بين برده باشد؟
مطالعات اخير در مورد " انشعاب قشري" يا پوسته مريخ نشان مي دهد كه احتمالأ يك سيارك بزرگ با اين سياره برخورد نموده. حالا پژوهشگران باور دارند كه اين گونه برخورد توانسته چنان به پوسته بيروني مريخ فرو رود كه ساختار داخلي آن را بطور جبران ناپذيري تخريب نمايد و مانع ايجاد يك ميدان مغناطيسي جهت حفاظت و پوشش مريخ شود. بنابرين، نبود  پوشش مغناطيسي هر گونه شانس براي پرورش اتموسفر را از بين برده است...

مريخ واقعأ بي نظير است.
اين گفته ستاره شناسان اوليه است و امروزه هم رصدخانه ها هر بار كه به آن مي نگرند، در واقع يك سياره سرخ را مي بينند. مريخ دو چهره دارد. يك چهره آن ( نيمكره شمالي) مركب از همواري هاي تهي و بي حاصل و دانه هاي ريگ (شن) نرم. چهره دوم آن (نيمكره جنوبي) كاملأ بي نظم و مركب از كوه ها و دره هاي دندانه دار يا ناهموار. در نتيجه چنين به نظر ميرسد كه انشعاب يا تقسيم بندي قشري يا پوسته بعد از برخورد سنگين يك سنگ آسماني در اوايل شكل گيري مريخ صورت گرفته و زخم ابدي را بر چهره اين سياره گذاشته است. اما بايد گفت، چه مي شود اگر اين برخورد قوي تر از تخريب زيبايي مريخ بوده؟  چه مي شود اگر اين محل برخورد نشان دهنده چيزي عميق تر باشد؟

ادامه نوشته

مسعولیت نسل جوان در قبال جامعه

نسل جوان قشر اساسی یک جامعه را تشکیل می دهید که فردا آن جامعه بستگی به مهارت ها و دانش های می باشد که توسط نسل جوان تامین می شود. از همین لحاظ نسل جوان  بیشتر از دیگر اقشار جامعه در کوشش و زحمت کشی باید کوشا باشند.

نسل جوان بیشتر از اینکه به فکر مسایل زندگی خویش باشند باید همیشه به فکر درس خواندند و کسب تعلیم و تربیه باشند و این مسعولیت بزرگان جامعه است که برای فراهم نمودن امکانات درسی، محیط سالم تربیتی و انگیزه کافی درسی که مستاق یک تمدن است با نسل جوان همکاری نموده و در راستای تحقیق خواسته های آنها از هر گونه کوشش دریغ نه نمایند.      

میدانیم که جامعه افغانستان چندین دهه را در  جهل بی سوادی و در فقر و تنگدستی سپری کرده است. دهات که به جز تباهی و سردرگمی چیزی دیگری را به دنبال نداشته است. خال در این شرایط خساس جامعه ما مسعولیت نسل جوان چیست؟ 

ادامه نوشته

گفتنی های از جعفر رضایی

سالها پیش، حین عبور ازکوچه ای از محله های اشراف نشین باکو، پایتخت آذربایجان، کودکی را دیدم که از پشت بنز سیاه رنگی صدا می زد: “آته! آته!” بنز متوقف شد و مردی آشنایی از میان آن پیاده شد. آن مرد شهردار جدید باکو بود و دیشب او را در صفحه تلویزیون دیدم. اما، برای من صدا های “آته آته” پسر شهردار بسیار جالب تر و عجیب تر از دیدن خود شهردار بود. زیرا برای اولین بار در عمرم آدم مهم و ثروتمندی را می دیدم که از شنیدن کلمه “آته” شرمش نمی آمد. در خاطرات من کلمه “آته” همیشه مال فقیران و بیسوادان بود. جوالی های مندوی، تبنگی های چنداول و دکانداران بیسواد هزارگی کسانی بودند که بی هیچ شرمی به صداهای “آته آته” کودکان شان جواب می گفتند. اما بقیه هزاره ها همینکه نیمچه سوادی فرامی گرفتند دیگر از شنیدن کلمه “آته” نفرت پیدا می کردند، و اگر خدای ناخواسته کسی از اولادها در ملای عام “آته” صدا کرده بود، جواب آن سیلی و سرزنش بود: ” احمق نگفته بودم که دیگر مرا آته صدا نکو، آته چه بلاست که از زبانت نمی افتد! مرا “پدر” صدا کو. شرم و جفای که درحق کلمه “آته” می رفت و می رود نشانه ای از بی مهری و ستمی است که تمام واژه های مغولی و ترکی لهجه و فرهنگ هزارگی بار سنگین آنرا به دوش می کشند. دلایل تاریخی                                                                      

ادامه نوشته

زندگی چیست؟

 زندگی آتشگهی ديرنده پا برجاست

گربيفروزيش رقص شعله اش از هرکران پيدا ست

ورنه خاموش است وخاموشی گناه ماست....

 نگرانی در باره ی معنی و هدف زند گی از ويژگی بشر بعنوان يک موجود متفکر و کاوشگراست. ديگر موجودات عالم،مسير طبيعی زندگی خود را از ابتدا تا به انتها بدون پرس و سؤال و چون و چرا طی می کنند. اين از شکوه و شايد شور بختی بشر است که در طول تاريخ، دم به دم اين پرسش را برای خود و ديگران مطرح ساخته و چرائی هستی خود را زير سؤال برده است. داستايوفسکی نويسنده شهير روسی در اين باره می گويد: "راز وجود آدمی در اين است که انسان تنها نبايد بسادگی زندگی کند، بلکه بايد کشف کند که چرا بايد زندگی کند."  درتاريخ انديشه ی انسانی موضوع هدف و معنی زندگی در دو نهايت کلی مورد بررسی قرار گرفته است: در يک قطب اعتقاد به اصل مطلق وجود و سرنوشت مقدر حاکم است ودر قطب ديگر انکار هر نوع معنی ومقصود برای زندگی وبيان اينکه زندگی انسانی يک پديده ی کاملأ بی محتوا و بدون معنی است.

ادامه نوشته

فرهنگ و ویژگی های آن

         انسان و بسیاری از حیوانات موجودات اجتماعی هستند. فرق شان در این است که انسانها با فرهنگ زندگی می کنند و طبیعت خود را با فرهنگ شکوفا می کنند. انسانها به جهت ویژگی های مخصوص به خودش دارای فرهنگ هستند. یکی از این ویژگی ها عل انسان است، که هم عقل نظری و هم عقل عملی دارد.برخی دانش ها عملی و برخی نظری هستند.انسان موجودی  است که قدرت اعتبار سازی دارد.اگر انسان قدرت اعتبار سازی نداشت نمی توانست اجتماعی زندگی کند، مانند کانونی که خود انسان بنا کرده است یکی از آن مالکیت است و دیگری سرمایه. اگر این امور اعتباری وجود نداشته باشد، جامعه انسان شکل نمی گیرد. زبان یکی از بزرگترین اعتبارات انسان است و ویژگی دیگر انسان قدرت ذهنی سازی و نگهداری اطلاعات و همچنین سیر انسان به سوی تکامل میباشد ، همه این ویژگی ها فرهنگ را در انسان سر و شکل میدهد.

     ویژگی های فرهنگ:

1.    فرهنگ عام در عین حال خاص است، یعنی همه جامعه ها فرهنگ دارند اما همه جامعه ها فرهنگ مخصوص خود را دارند. بعضی ها میگویند؛ فرهنگ ها تافته و جدا بافته اند و با هم ارتباط ندارند اما گروی دیگر می گویند فرهنگ ها با هم ارتباط دارند و از هم جدا و بریده نیستند.

ادامه نوشته